Hledáte způsob, jak ušetřit? Zaregistrujte se a využijte extra slevu 3% na celý nákup (platí na nezlevněné zboží).

Vše co potřebujete vědět o měřičích laku

Pokud jste už někdy kupovali ojeté auto, určitě jste se setkali s oblíbenou hláškou "Nikdy nebourané". Můžete důvěřovat prodávajícímu, ale lepší volbou je si tuto skutečnost ověřit. Tím se nesnažíme říci, že každý prodávající je lhář, ale možná ani on ve skutečnosti netuší, co vlastně prodává. Tak jak si ověřit, zda auto nebylo opravdu nikdy bourané?

Pokud je auto po nehodě opravováno, závěrečnou fází pro zakrytí jakýchkoli nedostatků je lakování. Někdy postačí i vizuální kontrola, tedy pokud víte, na co je třeba se zaměřit. Zkontrolujte zda prvky karoserie sedí a hezky zapadají do sebe, každá odchylka nebo nesrovnalost může naznačovat, že se jedná o vyměněný díl. Prohlédněte si lak z více úhlů, zaměřte se na to, zda se odstíny laku neliší a zda je lesk karoserie stejný na rozdílných částech. Hledejte matná místa, stekance barvy nebo části s tvz. „pomerančovou“ strukturou.

Nic jste nezjistili? Výborné auto je buď v perfektním stavu nebo po velmi dobré opravě. Samozřejmě taková vizuální kontrola nikdy nenahradí profesionální měřící přístroj.

Měřič laku, tloušťkoměr nebo povlakoměr je zařízení, které slouží k měření tloušťky nekovové vrstvy laku na kovových ale i nekovových materiálech. Jde o oblíbené zařízení v automobilovém průmyslu, ale využívá se ik měření izolačních nátěrů, při údržbě různých systémů, zabezpečování kvality a množství dalších prací.

Proč si pořídit měřič laku?

  • Jednoduše odhalíte, zda byl vůz lakován nebo ne.
  • Ověříte si pravdivost tvrzení prodejce.
  • Jsou jednoduché pro použití pro profesionály i amatéry.
  • Díky odhalení chyb karoserie se vyhnete koupi auta, které by vás stálo víc než si myslíte.

Jak měřiče laku fungují?

Povlakoměry měří tloušťku laku, tmelu, barvy, pryže, plastu a dalších (nekovových) materiálů na kovovém (železo, ocel, hliník, zinek…) povrchu. Měří tedy reálnou vzdálenost od snímače na měřiči laku po tento kovový materiál.

Starší měřiče laku fungují na principu magnetu a pružiny. Takové měřiče dokáží měřit pouze povrch na magnetickém materiálu (např. ocel). Přiložením magnetu na povrch se vyvíjí tlak na pružinu, která na základě síly, kterou je magnet tažen vypočítává tloušťku laku.

Pokročilejší zařízení využívají elektromagnetickou indukci nebo vířivé proudy. Elektromagnetické pole generované systémem je ovlivněno substrátem a na základě těchto změn určuje tloušťku laku.

Pro měření nekovových povrchů existují ultrazvukové měřiče, které se používají pro měření povrchů jako jsou laminát, dřevo, plast a další.

Jak si měřič laku vybrat?

Některé technické parametry měřičů laku jsou důležitější než jiné. Za ten nejdůležitější můžeme považovat přesnost měření. Čím vyšší přesnost, tím důvěryhodnější jsou výsledky měření. Proto pokud chcete měřit přesněji zaměřte se na výběr zařízení s rozlišením měření 1μm, to bude mnohem přesněji než 10μm.

Chystáte-li se měřit i jiné vrstvy laku nejen na karoseriích vozidel. Vybírejte si také podle rozsahu měření.

💡 Před prvním měřením je třeba většinu zařízení nakalibrovat. V opačném případě může dojít ke zkresleným výsledkům měření.

Jak měřit tloušťku lak?

Prvořadé je myslet na to, že měření je jen orientační. Ani auto, které právě sjelo z výrobní linky, nebude mít na každém místě hodnoty laku stejné. Při měření se musíte zaměřit na výrazné odchylky.

Začněte s měřením od střechy. Přiložte sondu k laku a odečtěte hodnotu. Proveďte na střeše několik měření a porovnejte hodnoty. Proveďte co nejvíce měření pro přesnější výsledek. Pokračujte například s dveřmi a proveďte znovu více měření. Takto změřte hodnoty po celém povrchu auta. Testování provádějte vždy na čistém povrchu.

Běžný rozsah tloušťky laku je 100-200μm záleží na značce a modelu vozu. Pokud víte, že na autě je druhá vrstva laku, hodnoty budou vyšší. Měřené hodnoty po celém povrchu karoserie jednoho vozidla se mohou lišit v rozmezí i 40%.

Pro příklad:

Pokud po celé karoserii naměříte hodnoty na úrovni 90-160μm, ale na kapotě naměříte hodnotu 420μm. Můžete si být téměř jisti, že toto místo prošlo nějakou opravou.

💡 Náš tip:

Měřič láku HW-300 je jednoduchý, ale spolehlivý měřič tloušťky laku, navržený pro snadné použití a přesné měření. Jeho univerzálnost a spolehlivost dělají z něj ideální nástroj pro spotřebitele, kteří si cení kvality bez zbytečných výdajů.